Tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriön (ADHD) oireiden väheneminen
Satunnaistettu pilottitutkimus tutki Transsendenttisen Meditaation (TM) vaikutusta tehtävistä suoriutumiseen ja aivojen toimintaan 18 ADHD-koululaisella, iältään 11-14 vuotta. Koululaiset esitestattiin, jaettiin satunnaisesti TM-ryhmään tai viivästetyn alun kontrolliryhmään, ja jälkitestattiin 3 ja 6 kuukauden jälkeen. Viivästetyn alun ryhmässä koululaiset oppivat TM:n 3 kuukauden jälkitestin jälkeen. Kolmen kuukauden TM-harjoitus sai aikaan merkittävää vähennystä theta/beta-suhteessa, lisääntynyttä theta-koherenssia, trendinomaisesti lisääntyvää alpha- ja beta1-koherenssia, ja lisääntynyttä suorituskykyä sanojen löytämistestissä. Viivästetyn alun ryhmässä oli samalla tavalla vähennystä theta/beta-suhteessa ja lisääntynyttä suorituskykyä sanojen löytämisessä jälkitestissä 6 kuukauden jälkeen, heidän harjoitettuaan TM:ää 3 kuukautta. Kaikilla koululaisilla oli myös merkittävää paranemista viiden ADHD-oireen alueella kuuden tutkimuskuukauden aikana, mikä ilmeni vastauksista vanhempien kyselyyn.
Parantunut suorituskyky ADHD-koululaisilla aivojen ohjaustoiminnoissa
Koululaisilla joilla oli diagnoosi tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöstä (ADHD) ja jotka oppivat Transsendenttisen Meditaation tekniikan, havaittiin parantunutta suorituskykyä aivojen ohjaustoiminnoissa kolmen kuukauden jälkeen, mitattuna lisääntyneenä kykynä kohdistaa huomio, lisääntyneenä tarkkuutena, kasvaneena luokittelukykynä ja lisääntyneenä joustavuutena kategorioiden vaihtelun suhteen.Ref.Current Issues in Education 10(2), 2008. [Online]
Parantunut opettajien arvioima käytös ohjaustoiminnoissa ADHD-koululaisilla
Koululaiset joilla oli diagnoosi tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöstä (ADHD) ja jotka oppivat Transsendenttisen Meditaation tekniikan, saivat opettajilta arviot käytöksestä kolmen kuukauden kuluttua. Parannuksia näkyi useilla ohjaustoimintojen alueilla, mikä kertoi kasvaneista kognitiivisista kyvyistä ja itsehallinnasta.Ref.Current Issues in Education 10(2), 2008. [Online]
Vähentynyt stressi, ahdistus ja ADHD-oireet
Koululaisilla joilla oli diagnoosi tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöstä (ADHD) ja jotka oppivat Transsendenttisen Meditaation tekniikan, havaittiin kolmen kuukauden jälkeen vähentynyttä stressiä, ahdistusta ja ADHD-oireita, niin opettajien kuin oppilaiden itsensä arvioimana. Kuvaajalla esitetty p-arvo näyttää parannusta monen muuttujan testissä johon sisältyvät seuraavat osa-alueet: ahdistuneisuus/masentuneisuus, sisäänpäin kääntyneisyys/masentuneisuus, tunne-elämän ongelmat, ahdistuneisuusongelmat, huomiokyvyn ongelmat, ADHD-ongelmat, ja kaikki ongelmat yhteensä; pylväät kuvaajassa näyttävät muutoksen kaikkien ongelmien osalta.LähdeCurrent Issues in Education 10(2), 2008. [Online]