William Stixrud (Ph.D.) on kliininen neuropsykologi, joka johtaa William Stixrud & Associates -klinikkaa Marylandin Silver Springissä. Klinikka on erikoistunut oppimis- ja/tai tunnehäiriöisten lasten, murrosikäisten ja aikuisten neuropsykologiseen arviointiin. Lisäksi hän toimii kliinisenä ohjaajana Children’s National Medical Center
K: Teini-ikäisellä pojallani on vakavia masennusongelmia. Voiko TM-tekniikka auttaa?
Tri Stixrud: Tiedämme, että masennuksen syyt ovat osin geneettisiä, vaikkakin geenit vaikuttavat masennukseen paljon vähemmän kuin esimerkiksi autismiin tai ADHD:hen. Geneettinen osuus masennuksesta on 35-50 prosentin luokkaa, mikä tarkoittaa että valtaosa vaikutuksesta ei tule geeneistä. Se tulee kokemuksistasi, ja suurin syyllinen on stressi.
Asiantuntijoiden mukaan masennus on häiriö stressinhallinnassa, mikä tarkoittaa että elimistön stressireaktio, taistele-tai-pakene -reaktio, muuttuu hallitsemattomaksi. Uhkasta viestittävät aivojen osat alkavat toimia hyperaktiivisesti, ne ylireagoivat. Eli pitkän aikaa ennen kuin lapset masentuvat, he ovat stressaantuneita, usein huolestuneita, ja kokevat että maailma on uhkaavampi kuin se todella on. Ja aikaa myöten stressireaktio hiipuu ja lakkaa toimimasta tarkoituksenmukaisella tavalla. Silloin juuri se mekanismi, jonka tarkoitus on suojella lasta, alkaa itse asiassa toimia häntä vastaan.
K: On siis ensiarvoisen tärkeää ehkäistä lasten masennusta?
Tri Stixrud: Yksi maailman huippuasiantuntijoista lasten ja nuorten mielenterveyden alalla sanoo, että tässä maassa korkein poliittinen prioriteetti tulisi olla lasten ja nuorten mielenterveysongelmien ehkäisyssä. Ehkäisemällä nämä ongelmat lapsuudessa ja nuoruudessa voisimme ehkäistä useimmat aikuisten mielenterveysongelmat, joista maksamme suunnattoman hinnan sekä ihmisten kärsimyksen että terveydenhoidon kulujen muodossa.
Masennuksen ehkäiseminen tarkoittaa, muun muassa, sellaisen ympäristön luomista jossa lapset tuntevat olonsa turvalliseksi, eikä heidän stressireaktionsa tarvitse käynnistyä yhtenään – ja myös lasten auttamista normalisoimaan stressireaktionsa. Olen ehdottomasti stressitön koulu
Toinen osa masennuksen ehkäisystä on opettaa lapsille ja aikuisille, miten oma stressimekanismi normalisoidaan, jotta se ei toimi hyperaktiivisesti ja jatkuvasti varoita olemattomista tai suuresti liioitelluista vaaroista. Ja tässä asiassa tietenkin Transsendenttisen Meditaation tekniikka voi olla avuksi.
Voi olla monia tapoja tukea tämän tavoitteen saavuttamista, ja näen että Transsendenttisella Meditaatiolla voi olla suuri rooli masennuksen ehkäisemisessä lapsilla ja aikuisilla, koska minusta se on niin tehokas tapa luoda perheissä ja kouluissa ympäristöjä, joissa lapset tuntevat olonsa turvalliseksi. Ja se opettaa lapsia normalisoimaan oman stressireaktionsa, niin ettei heillä ole hyperaktiivista stressimekanismia joka reagoi kaikenlaisiin uhkiin liioitellulla tavalla.
K: Suositteletko potilaillesi Transsendenttisen Meditaation tekniikkaa?
Tri Stixrud: Kyllä, enkä ole ainoa. Eräs lasten henkisen kehityksen ja mielenterveyden huippuasiantuntija neuvoi kerran yhdelle nuorista potilaistani, joka halusi lopettaa masennuslääkkeiden käytön, tähän tapaan: “Hyväksyn valintasi, kunhan teet kolme asiaa: elät säännöllisesti, nukut riittävästi, ja opettelet meditoimaan”. Hän sanoi näin, koska hän on työskennellyt NIH:ssa, jossa tutkijat olivat selvittäneet stressin ja masennuksen välistä yhteyttä. Hän tiesi, että kun ihmiset masentuvat, heidän stressihormoninsa menevät epätasapainoon. Tämä voidaan ehkäistä normalisoimalla stressireaktio. Transsendenttisen Meditaation harjoittaminen kahdesti päivässä auttaa nuoria luomaan säännöllisiä päivärutiineja, mikä auttaa hermostoa toimimaan paremmin.
K: Onko lasten masennus yleinen ongelma?
Tri Stixrud: Kyllä, yksi todella huolestuttava asia masennuksessa on juuri sen yleisyys nuorilla. Tästä ei ole täyttä yksimielisyyttä, mutta monien alan ammattilaisten mielestä masennuksesta on tullut epidemia. Lähes kaikki myöntävät, että masennuksen alkaminen on aikaistunut, niin että kun pari sukupolvea sitten keskimääräinen masennuksen alkamisikä oli 34 tai 35, se on nyt 14.
Tutkijoiden mukaan masennus jättää aivoihin jälkensä, niin että vaikka nuorten masennusta hoidetaan ja se helpottaa, he ovat kuitenkin pessimistisempiä kuin ennen. Heillä on enemmän unihäiriöitä kuin ennen, mikä asettaa heidät alttiiksi masennuksen uusiutumiselle. Ja joka kerta kun henkilö masentuu, on entistä todennäköisempää että hän kärsii masennuksesta koko loppuikänsä. Sen takia asiantuntijat sanovat, että suurin prioriteetti pitäisi olla nuorten mielenterveysongelmien ehkäisyssä.
K: Nuorilla näyttää olevan enemmän paineita kuin koskaan ennen.
Tri Stixrud: Tapasin erään ADHD-pojan kun hän oli kymmenvuotias, ja hän oli erittäin hyperaktiivinen, mutta myös lannistumaton, erittäin hauska, erittäin fiksu, ja tavattoman miellyttävä poika. Tapasin hänet uudelleen kun hän oli 16-vuotias ja käytti masennuslääkkeitä. Sanoin: “No miten olet päätynyt Zoloftiin?” Ja hän sanoi: “Minua kutsuttiin ennen teflon-pojaksi, koska kun olin nuorempi, kaikki vain valui pois selästäni. Olin aina hyvällä tuulella. Mutta sitten iski lukio, enkä nukkunut tarpeeksi. Halusin todella päästä Dukeen, ja aloin valvoa yhteen asti joka yö, kun yritin pärjätä mahdollisimman hyvin koulussa. Ja väsyin ja masennuin.”
Luulen, että tätä tapahtuu yhä uudelleen ja uudelleen, varsinkin tytöillä, koska teini-iässä tyttöjen riski masentua on paljon suurempi kuin poikien. Teen usein konsultaatioita yksityisissä tyttökouluissa, joista monet ovat akateemisesti hyvin vaativia. Yritän saada heidät ymmärtämään, että pitkällä tähtäimellä emme halua näiden nuorten väsyvän ja stressaantuvan niin paljon, että he masentuvat. Esimerkiksi Harvardissa 80% sanomalehden kyselyyn vastanneista opiskelijoista sanoi, että he kokivat masennusta viimeisenä vuotenaan.
K: TM-tekniikka voi siis helpottaa näiden lasten ja nuorten stressiä?
Tri Stixrud: Minusta Transsendenttisen Meditaation opettaminen lapsille on todennäköisesti parasta, mitä voimme heille antaa. Näin siksi, että se voi auttaa heitä luomaan ympäristöjä, jotka ovat suhteellisen stressittömiä, ja normalisoimaan omaa stressireaktiotaan, ja luomaan järjestystä ja säännöllisyyttä päivärutiineihinsa, ja kokemaan syvää onnellisuutta, luovuutta ja energisyyttä.